Przyczyny rozwoju niewrażliwości na insulinę.

Zwiększona oporność na insulinę może dawać objawy podobne do wielu chorób i jest niekiedy trudna do zdiagnozowania. Badania, które dają nam pewność, czy ten problem nas dotyczy, są jednak drogie i nie każdy może sobie na nie pozwolić. Istnieją działania, które mogą zminimalizować ryzyko wystąpienia insulinooporności w naszym organizmie.

Czym jest insulinooporność?

Jakie są przyczyny oporności na insulinę?

Podwyższony cukier na czczo – co go powoduje?

Jak możemy się uchronić przed tym schorzeniem?

Czym jest insulinooporność?

Insulinooporność jest zjawiskiem, w którym odpowiedź na zwiększone stężenie glukozy we krwi nie następuje w prawidłowy sposób. Może to być związane z nieprawidłową budową hormonu,jakim jest insulina, a także z działaniem receptora insulinowego lub zaburzeń przekaźnictwa w komórkach. Skutek jest jednak zawsze ten sam – nasze komórki nie otrzymują energii w postaci glukozy i krąży ona w naszym krwioobiegu. Do głównych objawów tego zjawiska należą:

  • Bóle głowy
  • Zaburzenia koncentracji
  • Senność
  • Częstsze infekcje
  • Napady głodu

Mogą one być mylone z innymi jednostkami chorobowymi, dlatego kluczowa jest tutaj odpowiednia diagnoza.

Jakie są przyczyny oporności na insulinę?

Główne czynniki ryzyka stanowią dosyć długą listę, a większość z nich dotyczy nieprawidłowej diety skutkującej nadmierną masą ciała.

Należą do nich:

 

  • Otyłość lub nadwaga

 

  • Cukrzyca typu drugiego lub ciążowa
  • Obciążenie genetyczne (obecność insulinooporności w rodzinie)
  • Choroby tarczycy
  • Syndrom policystycznych jajników (PCOS)
  • Stłuszczenie narządów wewnętrznych (zwłaszcza wątroby)
  • Choroby układu sercowo-naczyniowego.

Można także opisać 3 mechanizmy powstawania insulinooporności, które mają swoje źródło w postępującym stanie zapalnym spowodowanym otyłością.

  • Wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych we krwi, których nadmierna ilość w komórkach wątroby oraz mięśni doprowadza do uodpornienia ich na działanie insuliny. Końcowym skutkiem jest niedostarczenie do nich energii w postaci glukozy.
  • Nadmiar energii w diecie może powodować zbyt duży napływ kalorii do tkanki tłuszczowej, która bardzo szybko się rozrasta. Powoduje to zmniejszone jej ukrwienie oraz niedotlenienie tych tkanek. Następstwem jest ich oporność na insulinę.
  • Zwiększony nadmiernym wzrostem tkanki tłuszczowej proces zapalny – powoduje  zwiększenie stężenia czynników prozapalnych, które przyczyniają się do powstawania insulinooporności.

Podwyższony cukier na czczo – co go powoduje?

Najczęstszym powodem podwyższonego cukru u osób cierpiących na insulinooporność jest posiłek bogaty w węglowodany proste. Spożycie takiego dania przed snem może powodować zwiększoną glikemię rano, po przebudzeniu. Rozwiązaniem takich problemów będzie zbilansowana pod względem źródeł węglowodanów dieta, która skutkować będzie nie tylko polepszeniem samopoczucia, ale także będzie trzymać poziom glukozy we krwi w prawidłowym stężeniu.

 

Jak możemy się uchronić przed tym schorzeniem?

Odpowiednia dieta oraz aktywność fizyczna są przy insulinooporności najlepszym rozwiązaniem.

W jadłospisie osoby cierpiącej na to schorzenie znaleźć się powinno jak najwięcej produktów o niskim ładunku glikemicznym. Po ich spożyciu nie odczuje ona nagłych skoków glukozy, a co za tym idzie: senności, zaburzeń koncentracji oraz innych objawów. Dodatkowo błonnik obecny w takich wyrobach będzie zwiększał wrażliwość na insulinę.

Aktywność fizyczna z kolei pozwoli naszemu organizmowi na efektywniejsze wykorzystanie dostarczanych mu węglowodanów, doprowadzi do redukcji masy ciała oraz polepszy nasz metabolizm.

Jeżeli nadal nie wiesz, czym może być spowodowana Twoja insulinooporność lub nie wiesz jak z nią walczyć – zapraszam na konsultacje.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule dietetyka i trenera personalnego Michała Wrzoska https://michalwrzosek.pl/dieta/insulinoopornosc/

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *