Koktajl białkowy: wszystko co musisz o nim wiedzieć

Koktajle białkowe to tak naprawdę nieodłączny element diety każdego adepta treningu siłowego, który poważnie myśli o osiągnięciu prawdziwych rezultatów. Częstym błędem osób początkujących jest przekonanie, że koktajl białkowy, złożony z wielu składników, można zastąpić określonym gainerem, gainerem typu „bulk”(białka i węglowodany w stosunku 50:50) albo nawet samą odżywką białkową. Jest to pogląd błędny, ponieważ, jak sama nazwa wskazuje, białko i węglowodany to tylko dwie substancje odżywcze, podczas gdy do prawidłowego działania oraz poprawnego, naprawdę wydolnego realizowania swoich funkcji(w tym także rozwoju masy mięśniowej) nasz organizm potrzebuje tych substancji o wiele więcej. Co więc będzie nam potrzebne do stworzenia pełnowartościowego koktajlu białkowego? Oczywiście, przede wszystkim potrzebujemy szejkera. Oprócz tego będziemy potrzebować również takich składników, jak:

– Mleko(najlepiej bez laktozy, chociaż rzecz jasna jest droższa opcja)

– Chudy twaróg(również najlepiej w wersji pozbawionej laktozy)

Masło orzechowe

– Dwa lub trzy banany

– Odżywka (najlepiej gainer typu „bulk”).

Jak działa dobry koktajl białkowy?

Dobry, pełnowartościowy koktajl białkowy to nie tylko wysoka podaż białka(powinno go być co najmniej 100 gr w jednej porcji koktajlu) oraz węglowodanów, ale także inne niezwykle cenne i ważne dla naszego organizmu składniki. Dzięki zmiksowaniu bananów otrzymamy nie tylko dawkę białka, którego te owoce są źródłem, ale też sporą dozę potasu a także błonnika pokarmowego. Masło orzechowe to z kolei zarówno magnez, jak i nienasycone kwasy tłuszczowe. Jeżeli chcemy dodatkowo wzbogacić nasz koktajl białkowy o jeszcze większą ilość substancji odżywczych, możemy dodatkowo zmiskować jeszcze otręby lub zarodki pszenne. Trzeba jednak pamiętać, że w takim wypadku koktajl wyraźnie zmieni konsystencję oraz, co oczywiste, straci wiele jeśli chodzi o walory smakowe(dodanie otrębów sprawi, że koktajl będzie zawierał drobne grudki; z kolei zmiksowanie zarodków pszennych spowoduje, że zamiast konsystencji płynnego jogurtu nasz koktajl białkowy będzie przypominał raczej specyficzną maź).

Kiedy i jak często pić koktajl białkowy?

W dni treningowe najlepiej jest spożywać koktajl białkowy, sporządzony według podanego powyżej, przepisu co najmniej dwa razy, to jest na godzinę przed treningiem oraz około godzinę po treningu. Możemy dodać jeszcze dodatkową porcję przed snem. W dni pozatreningowe najlepiej jest pić koktajl dwa razy dziennie: rano razem z posiłkiem oraz wieczorem, najlepiej przed położeniem się spać(dzięki temu nie tylko dostarczymy organizmowi białka, węglowodanów oraz innych sunbstancji odżywczych, ale także uda się nam uniknąć efektów katabolicznych podczas snu).

Releated Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *