Jak określić wiek metaboliczny?

Wiek metaboliczny obrazuje stan naszego organizmu, jego kondycję, poziom nawodnienia, zdolność do regeneracji. Jest związany z tempem przemiany materii, metabolizmem. Metabolizmem nazywamy całokształt reakcji chemicznych zachodzących w organizmie oraz związane z nim przemiany energii. W dużym stopniu zależy od proporcji naszego ciała m.in. zawartości tkanki mięśniowej i tłuszczowej. Tkanka mięśniowa charakteryzuje się dużym zapotrzebowaniem energetycznym. Dlatego u osób o dużej masie mięśniowej przemiana materii będzie szybsza. Tkanka tłuszczowa ma o wiele mniejsze zapotrzebowanie na energię, dlatego osoby otyłe mają spowolniony metabolizm. Wiek metaboliczny może znacząco różnić się od naszego wieku biologicznego. Wiek metaboliczny osób wysportowanych, prowadzących zdrowy styl życia może być o kilka lat mniejszy od wieku biologicznego. I odwrotnie, osoby z nadwagą, unikające aktywności fizycznej mogą mieć wyższy wiek metaboliczny od biologicznego. Bardzo ważne jest utrzymanie wieku metabolicznego w wartościach zbliżonych lub niższych do wieku biologicznego. W dalszej części tekstu o tym, jak określić wiek metaboliczny.

Jak określić wiek metaboliczny?

Parametry, które są potrzebne do określenia wieku metabolicznego to:

  • podstawowa przemiana materii (w skrócie PPM) – jest to ilość energii niezbędna organizmowi do podtrzymania procesów życiowych (inaczej energia zużywana w stanie spoczynku, bez wykonywania dodatkowych czynności),
  • waga mięśni,
  • waga tkani tłuszczowej,
  • ilość wody w organizmie.

Sposoby określenia wieku metabolicznego:

  • analiza składu ciała,
  • samodzielne obliczenie,
  • skorzystanie z usług dietetyka, lekarza, instruktora fitness, itp.

Określenie wieku metabolicznego za pomocą analizatora składu ciała

Najprostszym sposobem poznania wieku metabolicznego jest badanie analizatorem składu ciała. Analizator składu ciała w szybki, bezinwazyjny i bezbolesny sposób pozwala poznać wiek metaboliczny. Przy okazji umożliwia określenie wielu innych parametrów naszego ciała takich jak: zawartość tkanki mięśniowej, zawartość tkanki tłuszczowej, masę mineralną kości, wskaźnik BMI, itd. Warto skorzystać z urządzeń, które charakteryzują się wysoką dokładnością pomiarów. Przykładem dokładności badania są analizatory składu ciała marki InBody. Dokładność pomiarów w przypadku tych urządzeń wynosi aż 98%. Ponadto nie wykorzystują do obliczeń danych empirycznych, takich jak wiek, płeć, typ sylwetki. Fakt ten ma duże znaczenie, ponieważ podanie danych empirycznych ma wpływ na wynik badania np. zawartość tkanki tłuszczowej, która u kobiet jest większa. Stwierdzenie u osoby badanej wyższego wieku metabolicznego od biologicznego ma duże znaczenie. Może stanowić impuls do działania i wprowadzenia zmian w stylu życia. Natomiast cykliczne przeprowadzanie analizy składu ciała umożliwia monitorowanie efektów odchudzania i treningów.

Samodzielne obliczenie wieku metabolicznego

Możliwe jest również samodzielne obliczenie składu ciała, bez konieczności udania się do specjalisty lub zakupu analizatora składu ciała. Warto jednak pamiętać, że wyniki tych obliczeń nie będą tak dokładne, jak przy użyciu profesjonalnych urządzeń. Jak określić wiek metaboliczny samodzielnie w domu? Należy wykonać test w oparciu o pomiary np. wskaźnik talia-biodro (WHR), wykonanie jak największej ilości pompek, itp. Test jest czasochłonny, męczący a wyniki mogą się różnić w zależności od chęci i samopoczucia w dniu wykonywania. Jeśli nie mamy pojęcia jak zabrać się za określenie wieku metabolicznego, warto skorzystać z usług specjalisty, np. dietetyka, lekarza, instruktora fitnessu. Gdy wiek metaboliczny będzie przewyższał wiek biologiczny, pomogą w rozwiązaniu problemu i zaproponują działania zmierzające do jego obniżenia.

Jak obniżyć wiek metaboliczny?

  • aktywność fizyczna – pozwoli zwiększyć zawartość mięśni w organizmie a w efekcie przyspieszyć metabolizm,
  • zrzucić zbędne kilogramy – redukcja tkanki tłuszczowej przyspieszy przemianę materii,
  • nawadniać organizm – należy pamiętać o spożywaniu odpowiednich ilości wody,
  • zbilansowana dieta – warto zmniejszyć ilość wysokokalorycznych i przetworzonych dań na korzyść ryb, warzyw i owoców,
  • ograniczyć słodycze i solone przekąski – nadmiar cukru i soli w diecie ma niekorzystny wpływ na nasz organizm, w tym przyspieszenie procesów starzenia,
  • zrezygnować z używek – szkodliwy wpływ alkoholu i papierosów to temat na osobny artykuł, mają ogromny wpływ na przyspieszenie procesów starzenia.

Na wiek metaboliczny wpływa wiele czynników np. styl życia, dieta, uwarunkowania genetyczne, nawodnienie organizmu, nadwaga, otyłość, itd. Wiek metaboliczny jest jednym z parametrów, które pozwala poznać analizator składu ciała. Warto skorzystać z badania tym urządzeniem. Zawyżony wiek metaboliczny wymaga podjęcia konkretnych działań. Najlepiej zacząć od stopniowego zwiększania aktywności fizycznej, wprowadzania zdrowych nawyków w diecie a także zrezygnowania z używek. Wprowadzenie tych kroków jest niezbędne, aby jak najdłużej zachować zdrowie i młody wygląd.

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *