Co pomoże w przywróceniu zdrowego snu?

 

Zdrowy sen pozwala zregenerować się komórkom naszego organizmu, w tym oczyścić i odświeżyć nasz umysł. Dzięki temu nasze ciała odzyskują zdolność do realizacji codziennych obowiązków i aktywności. Bez snu, przede wszystkim bez wejścia w fazę REM (sen głęboki), nie jesteśmy w stanie w pełni się zregenerować, przez co nasze zdolności fizyczne i poznawcze ulegają znacznemu osłabieniu. Jeśli mamy problemy ze snem, te w szybkim czasie przełożą się na spadek naszej efektywności w życiu codziennym. Bez snu będziemy stale zmęczeni, drażliwi, niezdolni do koncentracji, mało wydajni w pracy.

Jeśli masz kłopoty ze snem i szukasz pomysłu na to, jak się lepiej wysypiać, poniżej znajdziesz kilka wskazówek-porad, dzięki którym zasypianie stanie się łatwiejsze, a sen dłuższy i głębszy.

Regularny tryb życia i aktywność fizyczna

Najłatwiejszym sposobem na przywrócenie prawidłowego rytmu aktywności i snu jest uregulowanie swojego dotychczasowego trybu życia. Chodzi przede wszystkim o zaplanowanie regularnych godzin aktywności i wypoczynku. Dzięki temu organizm przyzwyczaja się do pewnego schematu i łatwiej jest nam zasypiać. Kluczem do sukcesu jest określenie godziny, o której wstajemy i godziny, o której kładziemy się spać. Na początku może być to trudne, zwłaszcza jeśli nie jesteśmy przyzwyczajeni to regularnego trybu życia, ale w większości przypadków przynosi to szybkie, pozytywne efekty. Jeśli decydujemy się na wprowadzenie takiego regularnego rytmu dobowego, nie powinniśmy pozwalać sobie na drzemki w ciągu dnia. Przez popołudniowe drzemki wiele osób ma później problemy z zasypianiem, a ich sen jest krótki i płytki.

Prócz regularnego trybu życia, bardzo dobre efekty przynosi również umiarkowana aktywność fizyczna. Odnosi się to przede wszystkim do osób wykonujących lekkie prace biurowe, a także do tych osób, które nie pracują. Godzinny spacer na świeżym powietrzu, ćwiczenia na siłowni lub wizyta na pływalni sprawią, że organizm się zmęczy i zasypianie stanie się znacznie łatwiejsze. Jeśli zatem szukasz pomysłu na to, jak się lepiej wysypiać, codzienna dawka wysiłku fizycznego może być remedium na Twoją bezsenność.

Unikanie obfitych posiłków i używek

Jeśli uregulowanie trybu życia jest niemożliwe, a z pewnych względów, na przykład ze względów zdrowotnych, wprowadzenie aktywności fizycznej na listę codziennych zajęć również nie wchodzi w rachubę, można próbować zmodyfikować swoje codzienne nawyki żywieniowe. Gdy szukasz odpowiedzi na pytanie, jak się lepiej wysypiać, spróbuj po prostu zrezygnować z jedzenia tuż przed snem. Według specjalistów ostatni posiłek powinniśmy zjeść najpóźniej 3h przed planowanym snem. Jeśli objemy się tuż przed pójściem do łóżka, organizm obciążany koniecznością trawienia posiłku, zwyczajnie nie pozwoli nam zasnąć. Oczywiście są od tej reguły wyjątki, jednak ogólna zasada mówi, że przed snem się nie jada.

Gdy nadal masz problemy z zaśnięciem, odstaw wszelkie używki, zwłaszcza kawę i mocną herbatę, o energetykach już nie wspominając. Przeszkodą w zasypianiu może okazać się także alkohol. Choć wiele osób używa go jako usypiacza, w rzeczywistości alkohol ma działanie pobudzające, przez co sen jest płytszy i jego właściwości regeneracyjne są znacznie mniejsze.

Releated Post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *